W prawidłowym rozwoju małego dziecka przedszkolny debiut odgrywa ważną rolę. Zły start społeczny może zaważyć na jego późniejszych kontaktach zarówno z innymi dziećmi jak również z osobami dorosłymi. Może również wpłynąć na ukształtowanie się jego negatywnych zachowań emocjonalnych. Przekroczenie progu przedszkola dla wielu dzieci jest wielkim przeżyciem. Każde dziecko jest inne i stąd różnice w sposobach adaptacji do przedszkola. Uczęszczanie do przedszkola wiąże się z wielkimi zmianami w życiu dziecka.

Chodzi tu o:

  • - zmiany trybu i rytmu życia;
  • - zmianę form zaspokajania potrzeb zarówno biologicznych jak i emocjonalnych;
  • - naukę podejmowania kontaktów z nieznajomymi ludźmi;
  • - konieczność zdobywania szybkiej orientacji w nowym środowisku;
  • - nową pozycję społeczną dziecka – bycie przedszkolakiem;
  • - kształtowanie poczucia przynależności  do nowej grupy społecznej (grupa przedszkolna);
  • - zmianę sytuacji rodzinnej związanej z podjęciem pracy zawodowej przez matkę.

Bardzo ważną rolę w adaptacji dziecka do przedszkola odgrywają rodzice.

 

Co mogą zrobić rodzice, żeby pomóc dziecku w przystosowaniu się do przedszkola?

  1. Pożegnanie z dzieckiem musi być krótkie, bez przeciągania. Pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je na do widzenia i wyjdź.
  2. Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się zmienić osobę przyprowadzającą na taką, z którą rozstania będą mniej bolesne.
  3. Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu. Jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wymusić wszystko.
  4. Nie składaj obietnic typu: „Jeśli pójdziesz do przedszkola, kupię ci zabawkę”. Nie można posługiwać się szantażem.
  5. Kontroluj, co mówisz. Zamiast: „Już możemy wracać do domu”, powiedz: „Teraz idziemy do domu”. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie sugeruje, że przedszkole jest dla niego przymusowe.
  6. Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiadało, co robiło w przedszkolu. To powoduje niepotrzebny stres.
  7. Nie spóźniaj się z odbiorem dziecka. Przestrzegaj czasu odbioru, jaki obiecasz dziecku.
  8. Pozwól dziecku w pierwszych dniach zabrać do przedszkola jego ulubioną zabawkę. Spowoduje to przeniesienie elementu dawnej rzeczywistości do nowej.
  9. Nawiąż kontakt z nauczycielką. Nie obawiaj się mówić, co Cię martwi w zachowaniu dziecka. Kadra pedagogiczna jest dla Twojego dziecka, wychowuje je i rozwija w nim jego najlepsze strony.
  10. Zaufaj nauczycielom. Jeśli coś Ci się nie podoba w ich zachowaniu, porozmawiaj z nimi szczerze, ale nie mów o tym w obecności dziecka, podważysz autorytet „Jego pani” i nie przyczynisz się do poprawnej współpracy między Wami, a nauczycielką.

 

Już teraz należy zachęcać i motywować dziecko do:

  • samodzielnego ubierania się w to, co nie stanowi dla dziecka problemu;
  • zapinania guzików, wkładania butów;
  • korzystania z sedesu, używania papieru toaletowego;
  • wycierania nosa w chusteczkę;
  • samodzielnego mycia rąk;
  • rysowania kredkami;
  • spacerowania i nie używania wózka;
  • samodzielnego spożywania posiłków.
  • Spotkanie z nowymi przedszkolakami odbędzie się 24 sierpnia o godz. 10.00  w oddziale przedszkolnym w Dłużynie.
  • A.Szymaniak