W prawidłowym rozwoju małego dziecka przedszkolny debiut odgrywa ważną rolę. Zły start społeczny może zaważyć na jego późniejszych kontaktach zarówno z innymi dziećmi jak również z osobami dorosłymi. Może również wpłynąć na ukształtowanie się jego negatywnych zachowań emocjonalnych. Przekroczenie progu przedszkola dla wielu dzieci jest wielkim przeżyciem. Każde dziecko jest inne i stąd różnice w sposobach adaptacji do przedszkola. Uczęszczanie do przedszkola wiąże się z wielkimi zmianami w życiu dziecka.
Chodzi tu o:
- - zmiany trybu i rytmu życia;
- - zmianę form zaspokajania potrzeb zarówno biologicznych jak i emocjonalnych;
- - naukę podejmowania kontaktów z nieznajomymi ludźmi;
- - konieczność zdobywania szybkiej orientacji w nowym środowisku;
- - nową pozycję społeczną dziecka – bycie przedszkolakiem;
- - kształtowanie poczucia przynależności do nowej grupy społecznej (grupa przedszkolna);
- - zmianę sytuacji rodzinnej związanej z podjęciem pracy zawodowej przez matkę.
Bardzo ważną rolę w adaptacji dziecka do przedszkola odgrywają rodzice.
Co mogą zrobić rodzice, żeby pomóc dziecku w przystosowaniu się do przedszkola?
- Pożegnanie z dzieckiem musi być krótkie, bez przeciągania. Pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je na do widzenia i wyjdź.
- Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się zmienić osobę przyprowadzającą na taką, z którą rozstania będą mniej bolesne.
- Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu. Jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wymusić wszystko.
- Nie składaj obietnic typu: „Jeśli pójdziesz do przedszkola, kupię ci zabawkę”. Nie można posługiwać się szantażem.
- Kontroluj, co mówisz. Zamiast: „Już możemy wracać do domu”, powiedz: „Teraz idziemy do domu”. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie sugeruje, że przedszkole jest dla niego przymusowe.
- Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiadało, co robiło w przedszkolu. To powoduje niepotrzebny stres.
- Nie spóźniaj się z odbiorem dziecka. Przestrzegaj czasu odbioru, jaki obiecasz dziecku.
- Pozwól dziecku w pierwszych dniach zabrać do przedszkola jego ulubioną zabawkę. Spowoduje to przeniesienie elementu dawnej rzeczywistości do nowej.
- Nawiąż kontakt z nauczycielką. Nie obawiaj się mówić, co Cię martwi w zachowaniu dziecka. Kadra pedagogiczna jest dla Twojego dziecka, wychowuje je i rozwija w nim jego najlepsze strony.
- Zaufaj nauczycielom. Jeśli coś Ci się nie podoba w ich zachowaniu, porozmawiaj z nimi szczerze, ale nie mów o tym w obecności dziecka, podważysz autorytet „Jego pani” i nie przyczynisz się do poprawnej współpracy między Wami, a nauczycielką.
Już teraz należy zachęcać i motywować dziecko do:
- samodzielnego ubierania się w to, co nie stanowi dla dziecka problemu;
- zapinania guzików, wkładania butów;
- korzystania z sedesu, używania papieru toaletowego;
- wycierania nosa w chusteczkę;
- samodzielnego mycia rąk;
- rysowania kredkami;
- spacerowania i nie używania wózka;
- samodzielnego spożywania posiłków.
- Spotkanie z nowymi przedszkolakami odbędzie się 24 sierpnia o godz. 10.00 w oddziale przedszkolnym w Dłużynie.
- A.Szymaniak