^Powrót do góry

logo

W roku szkolnym 2018/2019 nasza szkoła przystąpiła do projektu „Przyjazna szkoła”. Jego głównym celem było podniesienie u uczniów kompetencji kluczowych, szczególnie kształtowanie postaw i umiejętności niezbędnych na współczesnym rynku pracy.

Do realizacji ciekawych pomysłów, efektownych przedsięwzięć i interesujących działań przystąpiło 5 grup uczniów z różnych klas, którzy połączeni zostali w tematyczne zespoły. Zadania realizowane były nie tylko w czasie spotkań w szkole, ale też podczas rozmaitych wyjazdów, czy warsztatów. Uczniowie przeprowadzali także doświadczenia, uczestniczyli w warsztatach, przygotowywali przedstawienia. Projekt był kontynuowany on-line podczas nieobecności uczniów w szkole spowodowanej pandemią.

ZAWODOZNAWSTWO:

grupa 1 – opiekun I. Rząsa/ J. Jaraczewska

grupa 2 - opiekun A. Walczak

doradztwo Przyjazna SzkoGrupa uczniów pod opieką I. Rząsy, a później J. Jaraczewskiej przez uczestnictwo w projekcie wprawiała się do odpowiedzialnego planowania ścieżki swojej kariery zawodowej i trafnego podejmowania decyzji dotyczących wyboru kierunku dalszej nauki. Młodzież nie tylko gromadziła informacje dotyczące trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia, ale również przygotowywała się do podjęcia decyzji o dalszym kształceniu i przyszłej aktywności zawodowej. Przez określenie własnych predyspozycji i zainteresowań, uczniowie kształtowali gotowość do wejścia na rynek pracy. Niemałym walorem było także wyrabianie pozytywnych postaw wobec pracy oraz doskonalenie umiejętności sprawnego komunikowanie się i radzenia sobie ze stresem.

Ośmioro uczniów pod opieką A. Walczak poznawało zawody związane z książką, filmem i teatrem. Uczestnicząc w spotkaniach rozwijaliśmy naszą kreatywność i przedsiębiorczość. Doskonaliliśmy umiejętności poszukiwania i porządkowania informacji oraz ich krytycznej analizy. Staraliśmy się rozpoznawać własne predyspozycje. Różnorodne metody i formy pracy rozbudzały naszą ciekawość poznawczą, sprzyjały rozwojowi zainteresowań i zdolności, kształtowały nawyki czytelnicze.

Zdjęcia przedstawiają:

-      Przygotowania do szkolnego konkursu pięknego pisania – właśnie poznaliśmy zawód średniowiecznego skryby.

-      Zabawa w drukarza – ziemniaczane pieczątki pozwoliły „wydrukować” fraszkę J. Kochanowskiego.

-      A tu już wizyta w prawdziwej drukarni we Włoszakowicach.

-      Dowiedzieliśmy się, że pisarz jest w Polsce oficjalnie zarejestrowanym zawodem. Na czym polega „praca” pisarza i poety sprawdzaliśmy w Muzeum „Pana Tadeusza” we Wrocławiu.

-      Spotkanie on-line z tłumaczem języka migowego.

-      Warsztaty kaligrafii na średniowiecznym jarmarku w Przemęcie – tajniki zawodu skryby i kopisty.

-      Może ktoś będzie pracował w teatrze cieni…

-      Ten zawód na pewno bardziej interesował dziewczyny – z wizytą u pani kosmetyczki.

-      Praca muzealnika to musi być najprawdziwsza pasja – zwiedzanie Muzeum Ziemi Wschowskiej.

-      Piekarz, cukiernik, zaraz.. jak się nazywa osoba robiąca… pizzę?

JJ, AW

JĘZYK ANGIELSKI – opiekun M. Krakowiak

j angielski Przyjazna SzkoZajęcia z języka angielskiego w ramach projektu „Przyjazna Szkoła” miały na celu naukę języka poprzez zabawę i działanie. Rozwijane były szczególnie umiejętności komunikacyjne.

W ramach projektu przygotowano między innymi przedstawienie „Czerwony Kapturek” w wersji anglojęzycznej. Ponadto, uczniowie wymieniali się świątecznymi kartkami z uczniami z innej szkoły. Odbyło się również spotkanie z zagranicznymi wolontariuszami.

Zajęcia odbywały się nie tylko tradycyjnie – w szkole, ale również podczas różnorakich wyjazdów. Grupa udała się między innymi do kina, aby po obejrzeniu filmu napisać o nim recenzję w języku angielskim oraz aby utrwalić angielskie zwroty przydatne w życiu codziennym np. kupowanie biletów. Oprócz wyjazdu do kina, dzieci udały się również do restauracji, gdzie uczyły się nazw produktów spożywczych oraz zamawiania jedzenia w języku angielskim.

Uczniowie chętnie uczestniczyli w zajęciach. Wszyscy dobrze się bawili, jednocześnie ucząc się języka, a jak powszechnie wiadomo - nauka przez zabawę przynosi najlepsze efekty.

Zdjęcia przedstawiają:

-      Przedstawienie anglojęzyczne przygotowane przez uczniów klasy II i III.

-      Przygotowywanie scenografii do przedstawienia.

-      Kartki z życzeniami w języku angielskim, które zostały wysłane do uczniów ze szkoły w Niepołomicach.

-      Uczniowie podczas gry w angielskie „Memory”.

-      Uczniowie podczas pieczenia muffinek według przepisu w języku angielskim.

-      Uczniowie na Jarmarku Bożonarodzeniowego.

MKr

BIOLOGIA METODĄ EKSPERYMENTU – opiekun M. Poprawska

biologiaW zajęciach projektowych “Biologia metodą eksperymentu” uczestniczy pięcioro uczniów z klasy szóstej: dwie dziewczynki I trzech chłopców. Z bardzo dużym entuzjazmem uczniowie podeszli do wykonania podanego przeze mnie przepisu na tęczę w probówce. Celem tego kolorowego projektu było poznanie i zrozumienie pojęcia gęstości substancji. Wykorzystując nadejście jesieni, przystąpiliśmy do rozpoznawania rodzimych gatunków drzew, mając do dyspozycji materiał badawczy w postaci liści oraz materiał porównawczy w postaci kart ze schematami ich budowy.  Żeby lepiej utrwalić tę cenne umiejętność, dzieci wykonały swoje zielniki i grały w liściową odmianę popularnej gry memory. Nieustannie przypominamy też etapy metody naukowej, na przykład na podstawie doświadczenia prezentującego fermentację alkoholową przeprowadzaną przez drożdże. Nauka przez doświadczenie jest skuteczna I bardzo lubiana przez dzieci, dlatego uczniowie bardzo chętnie kontynuują zajęcia projektowe podczas nauczania zdalnego.

MP

FIZYKA METODĄ EKSPERYMENU – opiekun K. Wojtera

fizyczne eksperymenty Przyjazna SzkoPodczas zajęć" Fizyka metodą eksperymentu" uczniowie mieli niepowtarzalną okazję wykonać proste doświadczenia, które pomogą im lepiej zrozumieć otaczający Świat.

Uczniowie pracowali zarówno w grupach jak i indywidualnie, w zależności od realizowanego eksperymentu. Za każdym razem rozmawialiśmy na temat tego co zaobserwowali podczas doświadczenia. Poprzez eksperymentowanie uczniowie wzbogacali swoje umiejętności, kształtowali charakter, ujawniali zdolności i predyspozycje, a także rozwijali inteligencję. Nabierali zdolność do organizowania swoich działań, kierowania nimi i obserwowania efektów. Dzięki tym zajęciom będą mieli większą szansę, aby w przyszłości stać się osobą samodzielną i niezależną.

Zdjęcia przedstawiają:

-      tornado w kubku

-      sztuczny śnieg

-      ogromne bańki

-      wycieczka na łyżwy

-      pieczenie pączków

-      wycieczka - spotkanie z pilotem

-      wycieczka - tunel aerodynamiczny

-      samoloty z papieru

-      bańka w bańce

-      bańka w bańce 2.

KW

Copyrigcht © 2013 www.dluzyna.pl